Aasia ja Suomi

Kiinasta ja Japanista Suomeen matkaavien turistien määrä on kasvussa. Vuonna 2017 Kiinasta tuli jopa 33 prosenttia enemmän turisteja kuin edellisenä vuonna. Eurooppa on yleisestikin noussut viime vuosien aika kiinalaisten suosioon, ja nyt se on jo kaikkein halutuin ulkomaan matkakohde. Kiinasta tulevat matkailijat ovat keskimääräistä nuorempia, joten he kaipaavat enemmänkin toimintaa, viihdettä, urheilua ja kulttuuria kuin rauhaa. Siksi kaupunkikohteet ovat suhteellisen suosittuja kiinalaisten keskuudessa.

Toisaalta savusumun peittämistä suurkaupungeista saapuvat kiinalaiset haluavat kokea myös luonnon puhtauden ja raikkauden. Usein kiinalaisturistit päätyvätkin ratkaisuun, jossa matkaan sisältyy kaupunkiympäristön lisäksi myös ripaus luontoa.

Kiinalaiset

Kiinalaiset suosivat enemmän ryhmä- kuin yksittäismatkoja. Toisin kuin kiinalaiset, japanilaiset suosivat enemmän lähimatkailua kuin kaukokohteita. Kuitenkin esimerkiksi talvi ja sen tuomat mahdollisuudet kiinnostavat japanilaisia, ja tuovat heitä matkalle myös Suomeen. Varsinkin revontulia ja Lapin ihmeitä halutaan tulla ihastelemaan kauas Pohjolaan. Hyvänä lisänä toimivat eksoottiset talviaktiviteetit.

Japanilaiset

Japanilaiset ovat kiinnostuneita myös suomalaisista brändeistä, kuten Muumeista ja Marimekosta. Suurin osa Suomeen tulevista japanilaisturisteista ovat naisia.