Sisäinen viestintä on syksyn herkku

 

Viestintä on sesonkiherkku. Syksy on sisäisen viestinnän kulta-aikaa, vaikka sisäinen viestintä onkin usein ulkoisen viestinnän halveksittu ja vaatimaton serkku. Vähän kuin suppilovahvero verrattuna herkkutattiin.

Sisäinen viestintä on kuitenkin kuninkuuslaji niille, jotka sen osaavat. Ilman erinomaista sisäistä viestintää yritys on hukassa varsinkin muutostilanteissa.

Jokainen toimitusjohtaja ilmoittaakin omaksi työkseen viestinnän, mutta tulokset eivät aina puhu puolestaan. Sisäinen viestintä jää jonnekin takavasemmalla, tai sisäiseen viestintään pannaan ne tekijät, joiden taidot eivät ”riitä” ulkoiseen viestintään.

Väärin, tavattoman väärin.

Haluatteko esimerkin? Financial Times kertoi äskettäin saksalaisen autoteollisuuden verisestä kilpailusta. Audi ja BMW ovat vieneet markkinaosuuksia Mercedekseltä. Yhtiöltä odotetaan dramaattisia toimia ja kirkkaita onnistumisia, jos se aikoo saavuttaa entisen kunniansa.

Financial Timesin siteeraama asiantuntija luetteli syitä Mercedeksen alamäelle. Näistä ensimmäinen oli yhtiön sisäisen viestinnän epäonnistuminen.

Yhtiö voikin saada ulkoisen kuvansa kuntoon. Yhtiö voi saada positiivista julkisuutta enemmän kuin kilpailijansa. Yhtiö voi surfata mediassa, mutta samaan aikaan tuhon merkit ovat sisällä. Jos yhtiön kulttuuria tukeva sisäinen viestintä ei toimi, kone yskii, kuten Mercedes juuri nyt.

Sisäisen viestinnän on tuettava yrityksen strategiaa ja haluttuja muutoksia. Onnistunut sisäinen viestintä varmistaa, että yhtiö pysyy suorituskykyisenä myös tulevaisuudessa. Ulkoinen viestintä mittaa enemmän saavutettuja menestyksiä.

Vanhan hokeman mukaan sisäisen ja ulkoisen viestinnän rajat ovat kadonneet. Sosiaalisen median aikakaudella yrityksen työntekijät viestivät yrityksestä monin uusin keinoin. Asiakkaat viestivät yrityksestä, ja entiset työntekijät viestivät yrityksestä mahdollisille uusille työntekijöille.

Näiden ”vanhojen” totuuksien lisäksi raja-aidat rytisevät myös toisaalla. Yhdysvalloissa nuoret lahjakkuudet mittaavat yritysten houkuttelevuutta jo sillä, kuinka yritys on järjestänyt sisäisen viestintänsä. Jos yritysten sisällä ei toimi sosiaalinen media, yritys on auttamatta siirtynyt pystyyn lahoavien savupiippuverstaiden kalmantuoksuiseen joukkoon. Sellaiseen yritykseen ei kannata hakeutua töihin.

Syksyllä sisäinen viestintä maistuu parhaimmalta. Yritysten strategiamuutoksia pannaan vireille. Ensi vuoden suunnitelmat sisäisestä viestinnästä lyödään lukkoon. Budjeteista päätetään.

Ole siis valppaana. Muista ainakin perusasiat:

1.     Sisäisen viestinnän strateginen merkitys on usein suurempi kuin ulkoisen.

2.     Sisäinen viestintä pitää toteuttaa ammattimaisesti.  Myös sisäisen median pitää olla vetovoimaista ja kiinnostavaa.

3.     Sosiaalinen media on myös sisäisen viestinnän väline.

4.     Sisäisestä viestinnästä kannattaa vastata sisäisesti, mutta välineitä, toteutuksia ja suunnittelua saattaa löytyä parhaiten yrityksen ulkopuolelta. Ulkoa saattaa nähdä paremmin myös sisään.

Ai niin. Paras suppilovahverokeitto syntyy sienistä ja savulampaasta.

Hei, käytät vanhanaikaista selainta, joka ei enää toimi näillä sivulla. Kokeile vaikka jotakin seuraavista!