Tuotesijoittelu – onko se edes mainos?

”Seuraavaksi tehdään tää kakkupohja. Siihen tarvitaan kuusi kananmunaa ja kaksi desiä sokeria. Lisätään sulatettu taloussuklaa ja jauhot tällai siivilän läpi varovasti vatkaten, ettei ilmakuplat hajoa. Sen jälkeen taikina kaadetaan tällaiseen suorakaiteenmuotoiseen kertakäyttövuokaan. Ja eikun uuniin.”

Oliko tuo mainos? Vai oliko se tuotesijoittelua? Vai vain kakkuohjelmaan luontevasti kuuluva kakkupohjan ohje ja sen valmistaminen? Minä vastaisin ensi lukemalta, että tuo viimeinen vaihtoehto. Oikeasti se oli tuotesijoittelua.

Susamurun uusi Branded Content (fiini ilmaisu sponsoroidulle sisällölle) -ohjelma Ullan unelmakakku starttaa Livillä 5.10. klo 19.30 prime timessa (fiini ilmaisu parhaasta lähetysajasta) ja laadukkaasti tehtynä ensimmäisenä suomalaisena leivontaohjelmana. Ja pääosin muiden kuin kanavan rahoittamana. Ullan unelmakakussa tekemisen ovat taanneet Bosch, Dansukker, Euracon eli Eskimo, Nordqvist ja Fazer.

Tuotesijoittelu on life style -ohjelmien nykyisyyttä ja tulevaisuutta. Se on niissä luontevaa, kunhan oikeat kumppanit löytyvät. Silloin kaikki voittavat: ohjelma voidaan tehdä hyvin ja yritykset saavat tuotteilleen näkyvyyttä, joka on mielestäni parempaa kuin mainos. Tuotteita käytetään niiden aidossa ympäristössä oikeassa tarkoituksessa. Näkyvyys ohjelmassa on sekunneissa mitattuna aivan eri luokkaa kuin ostetussa mainoksessa. Ja mikä parasta, katsoja ei miellä ohjelmaa mainokseksi vaan kokee tuotteen käytön luontevaksi ja tarkoituksenmukaiseksi. Pahimmillaan tuotesijoittelu voi toisaalta olla päälle liimattua ja tyrkyttävää, kun tuote on sijoitettu keinotekoisesti asiayhteyteen. Ja silloin häpeän puna nousee sekä tekijöiden, katsojien että yrityksen brändinvartijoiden poskille. Uskoisin.

Ja palataan alkuun. Kakkupohjaa ei voi tehdä ilman sokeria. Dansukkerin sokeripaketti ja vaniljasokeripurkki näkyvät kuvissa milloin mitenkin päin. Aina paketin etupuoli ei käänny kameraan, mutta viimeistään Ohjelman tarjoaa -tunnus yhdistää tuotteen ja tuotemerkin. Fazerin taloussuklaa menee Eskimon pursotinpussissa vesihauteeseen sulamaan (älkää unohtako sulkijaa, joka takaa, ettei seokseen mene vettä!) ja katsoja kokee saavansa ahaa-elämyksen, että ai näinkin voi tehdä. Ja läheskään kaikilla ei todellakaan ole suorakaiteen muotoista vuokaa eikä sitä muutamaa käyttökertaa varten haluaisi kaappeja täyttämäänkään. Siispä Eskimon kertakäyttövuoka kehiin ja homma hoituu. Kakkupohjan paistuessa Ulla voikin sitten juoda mukavasti väliteet ja pohtia, millaisia kuorrutteita tähän kakkuun laitettaisiin.

Iskikö makeanhimo? Vai halu kuulla lisää tuotesijoittelusta televisio-ohjelmissa?

 

Jos haluat kuulla lisää, ota yhteyttä:

Sari Isotalo, vastaava tuottaja, 040-504 8965, sari.isotalo@susamuru.fi

Elina Varvas, myyntipäällikkö, 046-6000 372, elina.varvas@susamuru.fi

 

Hei, käytät vanhanaikaista selainta, joka ei enää toimi näillä sivulla. Kokeile vaikka jotakin seuraavista!